دو پيام پويا از پيشواي هشتم

۱۵ بازديد

           دو پيام از پيشواي هشتم

 امروز ۲۷ مهرماه برابر با ۱۱ ماه ذيقعده و فرخنده زادروز حضرت علي بن موسي الرضا امام هشتم(ع) است. ضمن عرض تبريك و تهنيت به همه حق باوران و حقيقت ياوران گيتي ، مي كوشيم طبق معمول هميشه از بين آموزه هاي زندگي ساز ايشان ،چند پيام پويا و رهنمود راهگشا را با هم مرور كنيم:

پيام ۱ - چه كسي بهترين انسان است؟!

حرم امام رضا عليه السلام 
  همه ما موظف به انجام « كار صالح » هستيم و به هر كار خوب و مفيدي كار صالح نمي گويند. كار صالح يعني بهترين كار. به ديگر سخن اين كفايت نمي كند كه هر انسان از بين صدها كازر خوب يكي را برگزيند و همه عمر خود را صرف انجام همان كار كند ِ بلكه هر انسان هوشمند و خردورز موظف است در هر زمان و هر مكان با همه توان عقلي و فكري خود بكوشد و بهترين و ضروري ترين كار را برگزيند و آن را رسالت خود بداند و با تمام توان به انجام آن رسالت بپردازد.

مردي به امام رضا عليه السلام گفت:

به خدا قسم در روي زمين از لحاظ پدر، كسي شريف‎تر از تو نيست. امام فرمود: 

تقوا و پرهيزكاري به آنان شرافت بخشيده و فرمانبرداري خداوند سودمندشان كرده است.

ديگري به آن حضرت گفت: به خدا قسم! تو بهترين انسان‎ هستي .

حضرت به او فرمودند:

  اي بنده خدا ! سوگند ياد مكن . بهتر از من كسي است كه براي خدا پرهيزكارتر و فرمانبردارتر بوده است . (بحار الانوار، ج 49، ص 95 ) 

پيام ۲ - شكر؛ يعني بهره‎برداري درست از نعمت‎ها

 
   بسياري از مردم « شكرگزاري» را محدود به بيان لفظي چون «الحمدلله» و «شكرا لله» و امثال آن مي پندارند و يا برخي تعدد آن را نشانه بسياري سپاسگزاري از منعم مي دانند . مثلا مي گويند : خدايا صدهزار بار تو را شكر مي گوييم! اما ببينيم امام رضا(ع) ، شكرگزاري را چگونه معنا مي كنند:

امام رضا عليه السلام مي‎فرمايد:

«ان صاحب النعمة علي خطر انه يجب عليه حقوق الله فيها؛ والله انه لتكون علي النعم من الله ـ عز و جل ـ فما ازال منها علي و جل ... حتي اخرج من الحقوق التي تجب لله علي فيها ... فقلت: جعلت فداك انت في قدرك تخاف هذا ؟ قال: نعم فاحمد ربي علي ما من به علي( اصول كافي، ج 3، ص 503  )؛ 

صاحب نعمت در خطر است، چون حقوقي خدايي در آن نعمت‎ها واجب گرديده است. به خدا سوگند كه نعمت‎هايي از خداوند به من مي‎رسد و من همواره از آن بيمناكم تا حقوق واجب الهي آن را ادا كنم. (راوي حديث مي‎گويد)، گفتم: فدايت شوم، تو با مقامي كه داري از اين امر هراسناكي؟ امام گفت: آري، و خداي را بر اين كه مرا نسبت به اداي تكليف حساس كرده است سپاس مي‎گزارم.»

 و باز در جاي ديگر امام رضا عليه السلام فرمود:

«واعملوا انكم لا تشكرون الله تعالي بشي بعد الايمان بالله، و بعد الاعتراف بحقوق اولياء الله من آل محمد [صلي الله عليه و آله و سلم]، احب اليه من معاونتكم لاخوانكم المومنين، علي دنيا هم التي هي معبر لهم الي جنان ربهم ... قيل يا رسول الله هلك فلان يعمل من الذنوب كيت و كيت. فقال رسول الله [صلي الله عليه و آله و سلم] ، بل قد نجي و لا يختم الله عمله الا بالحسني، سيمحوا الله عنه السيئات و يبدلها من حسنات، انه يمر مرة في طريق عرض له مومن قد انكشف عورته و هو لا يشعر، فسترها عليه و لم يخبره بها مخافه ان يخجل ...

 (  عيون اخبار الرضا (عليه السلام)، ج 2، ص 169 / مسند الامام الرضا (عليه السلام)، ج 1، ص 95 .) ؛

 بدانيد كه پس از ايمان به خدا و پذيرش حقوق اولياي او از آل محمد (ص)، سپاسگزاريي محبوب‎تر نزد خداوند از ياري‎رساني به برادران مومن نيست، ياري‎رساني به زندگي دنياي آنان كه راهي است براي رسيدن ايشان به بهشت. كساني كه چنين ياريي برسانند از خاصان درگاه الهي‎اند. پيامبر (ص) در اين باره سخني گفته است كه اگر نيك در آن دقت شود و بدان عمل كنند، شايسته نيست كسي از اين فيض الهي خود را محروم سازد.

 فقيه و عالم بزرگ، ملا محمد مهدي نراقي مي‎گويد:

 "كسي كه از هر چيز بدان گونه كه هدف و منظور از آفرينش آن است بهره‎برداري كند، نعمت خداي را شكر گزارده است. و اگر چيزي را به گونه‎اي مصرف كرد كه به هدف و مقصود از آن رهنمون نشد، يا در جهتي كه براي آن آفريده شده است نبود، نعمت خدا را ناسپاسي كرده است ... ."

 (جامع السعادات، ج 3، صص 195 و 197، چاپ چهارم، دارالنعمان، نجف اشرف )



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد