معماران نابودي !! / نامه اميركبير به ناصرالدين شاه

۱۹ بازديد

معماران نابودي !! 

تفكر اصلاح طلبي جزياني مستمر،پيگير ، همه جانبه و دائمي است و هر فرد ،جامعه و جمعيتي كه راه اصلاح مستمر را بر خود ببندد ، مزگ و نابودي خود را رقم زده است. ملت ها و جوامعي كه امروز در همه زمينه هاي اقبصادي، اجتماعي ، فرهنگي و سياسي پيشتازند ، ملت هايي هستند كه در سال ها يا حتي قرن ها پيش تفكر اصلاحگري مداوم را پذيرا شده ، با همه توش و توان آن راه را پيموده اند.

 زماني كه امير كبير در زمان ناصرالدين شاه اصلاحات را در سيستم سياسي - اجتماعي ايران آغاز كرد، ژاپن به قدري عقب مانده بود كه حتي يك كاسه چوبي نمي توانستند بسازند و تنها ۴ درصد مردم سواد داشتند!

 ژاپن ۱۵ سال پس از امير كبير اصلاحات را در ساختار سياسي - اجتماعي نظام خود آغاز كرد . فرق عمده ما با ژاپن اين است كه ما آغازگر تفكر اصلاح طلبي (امير كبير ) را پس از تنها ۳ سال صدارت در باغ فين كاشان خفه كرديم؛ اما ژاپن با قدرت راه اصلاح طلبي را ادامه داد.

... و چنين شد كه امروز ژاپن سال هاست كه مرگ آخرين بي سواد خود را جشن گرفته و با اين كه يك كشور شكست خورده جنگ دوم جهاني است و عتي ارتش مستقل ندارد ، امادر همه عرصه هاي علمي، اقتصادي، فناوري در دنيا حرف اول را مي زند!!

 اينك به نمونه اي از نمادهاي تفكر اصلاح طلبي امير كبير توجه فرماييد. بخوانيد و علت تاريخي عدم پيشرفت جريان اصلاحات را در كشورهايي نظير ايران را در نظريات خود مطرح فرماييد.

نامه امير كبير به ناصرالدين شاه در باره اداره مملكت

 امير كبير پس از شنيدن خبر ابقاي شاهزاده موثق‌الدوله به حكومت قم، نامه‌ جالبي به ناصرالدين شاه مي‌نويسد. اين نامه مي‌تواند براي همه‌ سياستمداران و دولتمردان درس‌آموز و عبرت‌انگيز باشد.

 او مي‌نويسد:«قربانت شوم ! الساعه كه در ايوان منزل با همشيره‌ همايوني به شكستن لبه‌ نان مشغولم، خبر رسيد كه شاهزاده موثق‌الدوله حاكم قم را كه به جرم رشاء و ارتشاء معزول كرده‌بودم ،به توصيه‌ عمه‌ خود ابقا فرموده و سخن هزل بر زبان رانده‌ايد. فرستادم او را تحت‌الحفظ به تهران بياورند ، تا اعلي حضرت بدانند كه اداره‌ امور مملكت به توصيه‌ عمه و خاله نمي‌شود.»

   هارولد ويلسون نخست وزير اسبق انگلستان مي گويد:

 كسي كه از هر گونه تغيير طفره مي رود ، معمار نابودي خويش است!



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد